Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.08.2015 23:22 - Локус на контрола - тест за родители
Автор: psychea Категория: Тя и той   
Прочетен: 3118 Коментари: 0 Гласове:
1



         Въпросите свързани с родителството и детството, не са необичайни или изчерпана тема. По своя произход, темите за детето и неговото семейство са древни, колкото древна е човешката история. Тяхната непреходност съпътства обществото и се явява предпоставка за неговото развитие. Интересът към родителството и детството нараства непрекъснато, което потвърждава тезата, че изследванията в тази посока са значими и са част от общочовешките ценности.
      Да бъдеш родител означава да имаш волята да надникнеш дълбоко в незрялата още самоличност на детето и вярата, че ако и се отдадеш, ще откриеш себе си и чрез детето си ще се обичаш. В своето социално предназначение ролята „родител“ предоставя възможности възрастният да стане добър посредник между детето и обществото, като подпомага детето да овладее съвкупността от социо-културни ценности, нагласи, норми, които определят условията на живот в даденото общество и оцеляването в него.
      Най-общо казано, отношенията в деството могат да се основават на две емоционални категории – любов и страх. Съзнателно или безсъзнателно, родителите поставят детето в „преживяване на две екстремни състояния – тревога и стрес от една страна и инертност – от друга, като неизбежно пораждат у децата отрицателните чувства на вина, страх, тревога, тъга и агресия.
   Твърде често обаче, възникват проблеми, които затрудняват нормалното функциониране на системата „родител-дете“. В детска възраст взаимоотношенията на детето със света обикновено протичат по правила, които се моделират от родителските указания и принципи. Дисфункционалните допускания на детето за себе си като „лошо, отхвърлено, с ниска стойност и слаби постижения“ действат като пусков механизъм да се възприеме ниска субективна стойност на детската личност. Самооценявайки се негативно, детето формира своеобразни нагласи за бягство от повтарящите се отрицателни оценки за него, отправяни от родители и възрастни. Като следствие от възприятията от негативни оценки за себе си, у детето се изгражда себекритично мислене, съпроводено с негативен емоционален тонус. Този етап от формиращия се самооценъчен процес прогнозира слаба социална адаптивност и неефективно детско поведение.

    Индивидуалните особености на личността на родителя оформят параметрите на една конфигурация от психологични измерения, в която особено място заема външната локализация на контрола. Вътрешната локализация на контрола е склонност на човека да контролира събитията, независимо дали са положителни или отрицателни, за да направляват поведението му. Външната локализация на контрола, представлява възможност индивидът да прехвърли отговорността за положителните или отрицателните събития на външни причини, независещи от собственото му поведение. Има вероятност родители с външен контрол неуспешно да контролират емоциите си и често да се карат на децата си без основателна причина. Те са много импулсивни, спонтанни в обидите, външно обвинителни, враждебни, сърдити, оневиняващи себе си. Склонни са да обвиняват децата за собствените си провали. В характера на такъв тип хора се откроява импулсивност, податливост към негативни влияния и склонност към критичност спрямо околните, но не и към себе си.

Предлагам ви тест за родители за оценка на локализацията на контрола. Той съдържа твърдения, които отразяват мненията на хората за себе си, за света, в който живеят. В него са включени двойки твърдения, обозначени съответно с буквите А и Б. От всяка двойка изберете само онова твърдение, което считате, че най-добре изразява вашето мнение. Закръглете избраната от вас буква на твърдението.

1

А

Б

Щастието се състои в това да имаш дом и кола.

Щастието за повечето хора е в това да имат близки приятели.

2

А

 

Б

Понякога чувствам, че не мога да направя нищо срещу несправедливите забележки към мене.

Не мога да си представя как бих позволил на някого да ме обвини несправедливо.

3

А

 

Б

Обикновеният гражданин може да влияе върху решенията на ръководни органи.

В управлението участват само няколко човека и обикновеният гражданин не може да промени нищо.

4

А

Б

Когато се мобилизирам, мога да огранича чувствата си.

Има моменти, когато не мога да потисна чувсвата си и да се контролирам.

5

А

Б

Повечето хора са добри и приятни.

Хората не помагат на другите, ако обстоятелсвата не ги заставят.

6

А

Б

В края на краищата човек получава уважението, което заслужава.

За съжаление, човек често остава непризнат, независимо какви усилия полага.

7

А

 

Б

 

Без да знам защо, понякога върша неща, които не бих искал да върша в действителност.

Винаги се контролирам какво правя.

8

А

 

Б

Често пъти чувствам, че имам слабо влияние върху това, което ми се случва.

Невъзможно е да повярвам, че шансът или късметът играят важна роля в моя живот.

9

А

Б

Има хора, които просто не са добри.

Във всеки човек има нещо хубаво.

10

А

Б

Винаги е възможно да контролираш поведението си

Когато определени неща се случват с мен, често не мога да сдържам реакциите си.

11

А

 

Б

Когато си правя планове, винаги съм почти сигурен, че мога да ги осъществя.

Не винаги е много разумно да се планира далеч напред, защото много неща зависят от случайността.

12

А

 

Б

Винаги изпитвам големи затруднения, когато трябва да уреждам някакъв проблем.

Ако човек е достатъчно настойчив, винаги може да получи това, което иска.

13

А

Б

Бих искал да живея в малък град или на село.

Бих искал да живея в голям град.

14

А

 

Б

Понякога правя импулсивни неща, които в други случаи не бих си позоволил.

Намирам, че мога да държа под контрол импулсите си.

15

А

 

Б

Хората са толкова различни, че човек не може да направи всичко, което очакват от него.

Хората имат различни изисквания, но човек трябва да се съобразява само с поставената цел.

16

А

 

Б

Макар и да е трудно, винаги мога с усилията на волята си да огранича прибързаните си действия.

Не винаги мога да контролирам всичките си действия.

17

А

Б

По-тежко е да загубиш пари, отколкото приятел.

Хората са най-важното нещо на този свят.

18

А

 

Б

Мнението, че учителите са зле настроени към учениците, е съвсем основателно.

Повечето ученици не разбират до каква степен техните оценки се влияят от случайността.

19

А

Б

Забелязал съм, че има дни, в които нещата се нареждат от само себе си.

Не вярвам в съществуването на добри и лоши дни; те са такива каквито са.

20

А

Б

Човек не винаги може да владее желанията си и постъпва необмислено.

Ако иска, човек винаги може да контролира желанията си и да не им позволява да определят цялото му поведение.

 

Обработка на данните: Общата бална оценка се получава като сума от изборите на отговори по следния ключ: Всеки съответстващ избор получава по 1 точка: 2А, 3Б, 4Б, 6Б, 7А, 8А, 10Б, 11Б, 12А, 14А, 15А, 16Б, 18Б, 19А, 20А. Ако общата бална стойност е от 6 точки нагоре, имате предразположеност към проява на външна локализация на контрола.

Към предполагаемите психологични личностни характеристики на родителите можем да отнесем и реакциите на индивиди с характерно поведение тип А. Такива родители са ентусиасти в кариерата, готови да постигнат целта на всяка цена, конкурентоспособни, склонни да подчиняват другите на себе си, да игнорират чуждо мнение. Те са пренебрежителни и лишени от чувство за съпреживяване, често не обръщат внимание на децата си, Характеристиките на тип А могат да се допълнят от активност, динамичност, егоцентричност, стремеж да се привлече внимание, вземане на бързо решение и привеждането му в действие, умение за овладяване на поведението, успешно намиране на изход от всяка ситуация.

Да помислим!

Много от тези личностни характеристики са особено важни в днешно време на конкурентност и оцеляване на всяка цена. Помислете обаче къде е грижата за детето в надпреварата със себе си, с другите, с времето. Успяващите родители са модерни и е възможно да печелят много пари, но губят децата си. Доказва го актуалното състояние на обществото ни в момента – много борбени родители, много работещи и доказваши се млади семейства в съчетание с много детски страхове, депресивни прояви или психологични кризи. 




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031