Метохът е имот, поверен на монаси или монахини, който принадлежи на някой манастир и спомага за неговата издръжка от селището, където е придобит. Но в ония години подкрепата от метоха към Хилендар залиняла и монасите знаели защо – към свищовското им подворие били задлъжнели някои турци, които отказвали да върнат взетите суми. Затова лично игуменът поел за тези борчове. Било разбойническо време, хайдуците сами се нарапвали за съдружници в търговските дела на предприемчивите българи или направо ги изнудвали за едри суми, които уж вземали назаем, та самото отиване там по това време и със задача да се вземат тези пари от друговерците обричала на заколение пратеника. Атонските адепти се готвели за неизбежен сблъсък и заложили на кален за всякакви изпитания непоколебим мъж с дух на свещен воин.
По онова време Свищов бил сред именитите български градове на дунавския бряг и „най-търговското място от крайдунавските градове”. Зад крепостната му стена живеело двайсетхилядно население, което се препитавало най-вече като изкупувало стоки от вътрешността на империята и ги товарело на немските кораби. Печелели, разбира се, и от вноса, който се извършвал чрез същата флотилия. Говори се, че не било трудно да се завърти капитал, стига човек да имал някаква опитност за пиацата край пристана. Ако ли пък бил сред щастливите собственици на някоя от маазите непосредствено зад скелята, дори да не бил житар, винар или джелепин, ами просто да продавал само сол пред склада си, пак щял да си живее сито и прилично. При това тази мааза въобще не трябвало да бъде някаква солидна каменна сграда, щом, по свидетелството на Иван Богоров, и след век повечето били просто широки и високи „дървени направи”, покрити горе само с керемиди и без втори таван под тях.
Но щом работливите българи бързо се обогатявали от труда си, несъмнено и турците – корумпирани управници, натрапени „посредници” и, въобще, нагли обирджии – ламтели за по-голям дял от тяхната печалба. Който се боял от неприятности, плащал. Иначе – имал си мааза, нямаш мааза. Имал си дом, пепел ти останал. Имал си челяд, зачернят те. Ако не дадеш... „заем”...
Като ревностен монах, човек на традицията и ортодоксален богослужител, на архимандрит Дамаскин се полагало да вярва в старозаветните правила като „Път с ходене, борч с плащане”. Затова настоял пред виновните да върнат незабавно дълга си към хилендарското подгорие. Дали не си давал сметка, че тия насреща му не били морални хора-търговци? Изключено! Но не признавал изнудата. Търсел борчлиите и им искал да платят. Преследвал ги. Опитвал се да възкреси умрялата им съвест, като ги плашел с Бога...
Дотегнал им да ги уличава в лакомия и в кражба от божи имот, за което и Мухаммад, ако би научил, би ги заклеймил да горят в ада...
Накрая мошениците го сграбчили за расото, пребили го и задигнали от него дори помощите, които вече бил събрал човек по човека от българите, които давали и от имането си, и от нямането си, щом било за светата хилендарска обител.
Бил Божи ден. Неделя. Затова заявил на турците-измамници, че на следващия, в понеделник, щял да отнесе работата до съдилището.
Виждам немалко основания да смятам, че йеромонах Дамаскин е поел към тази цел още от Атон. Опитът на българските новомъчениците доказал, че това било мястото, където най-убедително можели да бъдат посрамвани мюсюлманите заради тяхната злост, надменност, незачитане на заветите от Мухаммад и безчестие пред Бога.
Но живял дълго сред образите на праведници в храма, той нямал представа до каква низост можели да паднат засегнатите на чест турци. Още същата нощ крадците наели една тяхна гювендия да прилази в килията му. Разбира се, те не вярвали, че можела да го прикотка, затова още щом тя се промъкнала в метоха, го нападнали. Влетяли, „сгащили” го с мюсюлманката и веднага го завързали като престъпник.
Така те самите го предали заранта на съд, но за престъпление, което не давало основания на турския кадия да умува – наказанието за прелюбодейство с правоверна било смърт.
Така съдията, дори да бил добронамерен като Пилат Понтийски, имал право да предложи само един изход на мъжа, „хванат с мюсюлманка” – потурчване.
- Аз съм се родил християнин и християнин ще умра! – бил отговорът на йеромонаха Дамаскин. Смирен, защото горделивостта за него била грях, но смел и достолепен.
- Ей, отказваш се от главата си! – предупредил го блюстителят на законността.
А подсъдимият се прекръстил с думите:
- Да се откажа от Христа значи да се отвърна от вечния живот – без Него няма спасение!
Не открих повече негови слова в съда, но положително ги е посрамил в тяхната служба на Бога и с достойството, с което сам Му служел като прогласил силата на своята вяра и на Иисус Христос, щом турците яростно го повлекли навън към една върба.
Докато готвели бесилото, той пожелал да се помоли. Те позволили – в убийства като това за тях целият кеф идвал от подробностите, та известо отчаяние на неверника можело отведнъж да стане най-сладката от тях.
Излъгали се – отчаяние нямало, а молитвата му била кратка, скромна, но с притесняваща ги богоотдаденост.
- Готов съм! – обявил. И се озърнал за въжето.
Но едва ли го видял, защото няколко чевръсти турци му метнали примката на мига.
С което в този ден – 16 януари 1771 г. – на православния небосвод възсиял и свещеномъченик Дамаскин Габровски (понеже бил роден в Габрово).
Всичко за непознатата вековна духовна война на българските свети мъченици и воини срещу мюсюлманските завоеватели на Балканите подробно разказвам в книгата си „Скритият поход на българските кръстоносци”, издадена от „Сиела” през 2014 г.